Ultralekki Samolot Patrolowy OSA

Jest nam niezmiernie miło poinformować Państwa, iż nasi naukowcy z Instytutu Techniki Lotniczej Wydziału Mechatroniki i Lotnictwa WAT opracowali nowczesną konstrukcję ultralekkiego samolotu patrolowego OSA, który już wkrótce będzie produkowany w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Bydgoszczy.

Osa to niewielki i lekki dwuosobowy samolot. Jego konstrukcja i możliwości są naprawdę imponujące. Do wylądowania nim wystarczy zaledwie 70 – 100 m wolnej przestrzeni, np. łąka czy droga. A w zaledwie osiem sekund wzniesie się w powietrze. Samolot będzie mógł schodzić na bardzo niski pułap i lecieć nawet 1,5 m nad ziemią. Dzięki temu będzie trudny do namierzenia przez radary. Kabina, podobna do tych, jakie są w śmigłowcach, zapewni załodze osy doskonałą widoczność. Samolot będzie mógł lecieć z maksymalną prędkością 240 km/h, ale jednocześnie będzie mógł ją obniżyć nawet do 60 km/h. To umożliwi mu elastyczne operowanie, na przykład nad autostradami, stadionami czy na państwowych granicach.

Osa w powietrzu będzie mogła spędzić nawet osiem godzin, bo zastosowano w niej zbiornik paliwa o pojemności 100 l.

osa

Istotą tego projektu nie jest jednak konstrukcja samolotu, choć ta i tak bije na głowę wszystkie inne tego typu na świecie. To przede wszystkim platforma do zbierania i przekazywania informacji do centrów dowodzenia, ale też do zespołów i poszczególnych funkcjonariuszy lub żołnierzy. Dzięki zainstalowanym na pokładzie kamerom: zwykłym i termowizyjnym oraz sensorom optoelektronicznym i mikrofonom, osa będzie mogła śledzić i rejestrować niebezpieczne zdarzenia.

Samolot będzie błyskawicznie docierał w miejsca zagrożeń: powodzi, pożarów, wypadków. A systemy szybkiego przekazywania informacji pozwolą na skoordynowanie działań ratowniczych. Samolot przeznaczony jest głównie do intensywnych lotów patrolowych i obserwacyjnych. Jest też wytrzymały na takie warunki atmosferyczne jak silny wiatr czy deszcz. Dlatego może być wsparciem dla działań wojska, Straży Granicznej czy policji. 

Zespół naszych naukowców wsparł znany polski konstruktor lotniczy Andrzej Frydrychewicz (zaprojektował m.in. wilgę, kruka i orlika). 

Opracowano na podstawie artykułów gazety Rzeczpospolita.

Badania pierwszego polskiego satelity naukowego w Laboratorium Kompatybilności Elektromagnetycznej

Zespół naukowców z Centrum Badań Kosmicznych PAN (CBK) pod kierunkiem project managera dr inż. Tomasza Zawistowskiego rozpoczął w poniedziałek, 20 lutego br. badania w komorze bezechowej Laboratorium Kompatybilności Elektromagnetycznej wewnętrznych torów komunikacyjnych satelity naukowego. Chodzi o sprawdzenie, jaki wpływ na pracę całego satelity będzie miała praca poszczególnych modułów. Przetestowano także urządzenia antenowe do komunikacji z satelitą, który jest niewiele większy niż dwa pudełka od butów nałożone na siebie.

satelita

Jest to pierwszy z dwóch tzw. nanosatelitów, o wadze do 10 kg, jakie będą polskim udziałem w programie BRITE (BRIght Target Explorer - Constellation), stworzonym przez konsorcjum kanadyjsko-austriacko-polskie i ma służyć do obserwacji najjaśniejszych gwiazd w naszej galaktyce. Będzie on w stanie badać bardzo dokładnie jasność gwiazd do 3,5 wielkości gwiazdowej. Przez kilka miesięcy będzie obserwował wybrane gwiazdy i przesyłał dane o nich do Centrum Badań Kosmicznych.

Opracowanie projektu satelitów to zasługa Kanadyjczyków. Jednak bez dodatkowego polskiego wkładu nie byłoby możliwe dokładne określenie wewnętrznej budowy gwiazd, zwłaszcza w zakresie teorii konwekcji. Na tym polski udział się nie kończy. Zespół techniczny projektu BRITE-PL planuje włączać własne rozwiązania konstrukcyjne w całym procesie budowy obu satelitów. W przypadku pierwszego z nich większość podsystemów satelity dostarcza do CBK strona kanadyjska, udziałem polskich inżynierów będą modyfikacje teleskopu, wykonanie struktury satelity, integracja oraz testy satelity. W przypadku drugiego satelity udział komponentów kanadyjskich zostanie poważnie ograniczony, większość podsystemów będzie opracowana w CBK i wyprodukowana w Polsce. Integracja i testy drugiego satelity to domena CBK. W ramach programu BRITE-PL powstanie także stacja kontroli lotu i odbioru danych.

Ale aby eksperymenty się powiodły, sam satelita musi działać bez zarzutu. Zespół CBK testujący pierwszego satelitę ma już za sobą ponad rok pracy nad projektem – informuje nas dr Roman Wawrzaszek testujący pierwszego satelitę. „WAT ma najlepszą komorę do tych celów” – zdradza nam mimochodem. Można się więc spodziewać, że testy następnego satelity także będą prowadzone u nas. Tym bardziej, że obecnie trwające prace są niemal na ukończeniu. Pierwszy polski, testowany obecnie satelita naukowy, wyniesiony zostanie w przestrzeń kosmiczną 28 września br. na rakiecie nośnej Dniepr.

Laboratorium Komaptybilności Elektromagnetycznej jest jednym z laboratoriów wchodzących w skład międzywydziałowego Centrum Inżynierii Bezpieczeństwa. Więcej informacji na temat komory bezechowej oraz badań tam prowadzonych można dowiedziecieć się na stronie : www.labkem.wat.edu.pl

Banery promujące laboratoria CIB

Zapraszamy do obejrzenia oraz oceny naszych nowych banerów promujących certyfikowane laboratoria i centra doskonałości wchodzące w skład Centrum Inżynierii Bezpieczeństwa. Wersje elektroniczne, w formacie pdf, można pobrać w dziale "Do pobrania" naszego serwisu www.

XIV Międzynarodowe Targi Analityki i Technik Pomiarowych EuroLab

Targi EuroLab to specjalistyczna impreza o charakterze biznesowo-naukowym, skierowana do branży laboratoryjnej, powstająca przy współpracy merytorycznej ośrodków naukowo-badawczych z całej Polski. Wydarzenie jest miejscem  promocji najnowszych rozwiązań i technologii przeznaczonych dla laboratoriów, jak również niezastąpionym źródłem informacji i opinii o najnowocześniejszych metodach i technikach badawczych. Doskonałe połączenie świata nauki i biznesu sprawia, że na targi przybywają zarówno kontrahenci chcący nawiązać kontakty biznesowe, jak i przedstawiciele szeroko pojętej nauki zainteresowani nowościami rynkowymi i poszerzaniem wiedzy. Każdej z edycji imprezy towarzyszą seminaria, konferencje i wykłady  prowadzone przez wybitnych specjalistów z branży, a nad stroną merytoryczną czuwa Rada Programowa.

Patronat Honorowy nad Targami EuroLab 2012 objęli prof. dr hab. Barbara Kudrycka – Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego,  prof. dr hab. Michał Kleiber – Prezes Polskiej Akademii Nauk.

W ramach targów planowany jest Dzień Metrologii Wojskowej, na którym to przedstawiony zostanie cykl wykładów dotyczących najnowszych trendów rozwoju metrologii w zastosowaniach militarnych. Wykłady wygłoszone zostaną przez metrologów wojskowych, w tym z Wojskowej Akademii Technicznej. Planowana jest również wystawa kilku stacjonarnych i wojskowych stanowisk pomiarowych dostarczanych przez instytucje zajmujące się metrologią wojskową.

W imieniu organizatorów serdecznie zapraszamy.

Więcej informacji można uzyskać na stronie www.targieurolab.pl.

Centrum Inżynierii Bezpieczeństwa WAT – Witamy

ZMierczyk2008a mSzanowni Państwo

Jest mi niezmiernie miło zaprezentować Państwu serwis internetowy Centrum Inżynierii Bezpieczeństwa Wojskowej Akademii Technicznej (CIB WAT). CIB WAT jest jednostką międzywydziałową Wojskowej Akademii Technicznej powołaną do inicjowania, organizowania i koordynowania działalności naukowo-badawczej, rozwojowej i wdrożeniowej w zakresie technologii na rzecz bezpieczeństwa. W Centrum prowadzone są również prace naukowo-badawcze i wdrożeniowe z różnymi instytucjami naukowymi i przemysłowymi w ramach konsorcjów zadaniowych. Centrum tworzą laboratoria i zespoły badawcze pochodzące z różnych jednostek organizacyjnych Akademii, w szczególności specjalistyczne wojskowe laboratoria akredytowane przez Polskie Centrum Akredytacji oraz Centra Doskonałości powołane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Doświadczenia i kompetencje zespołów badawczych skupionych w Centrum Inżynierii Bezpieczeństwa WAT wraz ze współpracującymi z tymi zespołami naukowcami z innych ośrodków naukowo-badawczych, a także przedstawicielami środowisk przemysłowych i administracyjnych, stanowią profesjonalną płaszczyznę realizacji ambitnych programów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych do zapoznania się z naszą ofertą oraz do współpracy.

Rektor-Komendant WAT
gen. bryg. prof. dr hab. inż. Zygmunt Mierczyk

Strona główna » Aktualności